Samtidig som grunnskoleelever over hele landet blir skadelidende av dårlig kommuneøkonomi og mister skoleturene sine, har elevene ved Torvikbukt skule aldri hatt flere skoleturer enn nå. På under ett år har de som nå går i 6. og 7. klasse vert på tre overnattingsturer.
I fjor vår var de i Eikesdalen, i fjor høst var det leirskole på Bjørnsund og sist uke var 5., 6. og 7. klassen på Røros. Skoleturer har blitt et prioritert satsningsområde ved skolen. Kontaktlærer for 6. og 7. klasse, Øystein Orset, mener at elevene har stort utbytte av skoleturene:
- Skoleturene er ofte de beste minnene elevene tar med seg fra grunnskolen. I tillegg gir det sosial læring. Det å være sammen dag og natt over flere dager krever at elevene må tilpasse seg hverandre på en annen måte enn på skolen, samtidig som de blir bedre kjent med hverandre.
Også skolefaglig innhold blir flettet inn i turene:
- Vi koser oss samtidig som vi lærer. Elevene organiserer turene i stor grad selv. De samler inn penger, de sjekker ut priser og bestiller overnatting, og de setter opp budsjett for turen. I tillegg har turene et faglig tema. I Eikesdalen lærte vi om vannkraft og besøkte Aursjødammen. På Bjørnsund var det kystkultur og på Røros var gruvedrift temaet med besøk i gruvene. Når man får oppleve ting på en slik måte så setter kunnskapen seg bedre.
Skoleturer koster penger og Orset tror at det er et sammensatt bilde som bidrar til at skolen har mulighet til de mange turene:
- Jeg tror det er flere faktorer som spiller inn. For det første har det med prioriteringer å gjøre. For å sette det litt på spissen så mener vi at en skoletur er en bedre prioritering enn å kjøpe nytt sykkelstativ, selv om det kan se ut som stativet vi har ble kjøpt inn før krigen. Vi får heller gi det et malingsstrøk. For det andre så er det slik at vi på en privat skole må være veldig påpasselig med pengebruken. Når noe eksempelvis skal kjøpes inn, går vi ikke for det første og beste. Av og til går vi på bruktmarkedet for å få mest mulig for pengene. Å overskride budsjettet betyr kroken på døra for oss. Vi har ingen annen pengesekk å ta fra. Den tredje faktoren som kan være gjeldende er at de overføringene som kommer fra staten er garantert å gå til skoledrift. Kommunen får de samme overføringene for å drive den offentlige skolen, men de er ikke øremerket skoledrift. Hardt pressede kommuner kan velge å bruker deler av overføringene til andre poster i kommunebudsjettet. Om det er tilfelle i Gjemnes kommune vet jeg ikke noe om. Jeg håper ikke det. Jeg tror også at folk i bygda unner elevene en god skole. Derfor er de gavmilde når eleven kommer på døra for samle inn penger. Før rørosturen samlet elevene inn flasker, solgte pepperkaker og solgte lodd. De fikk til sammen inn over 11 000 kroner.
Elevene har fått et opplevelsesrikt opphold på Røros. De har bodd på et pensjonat i to netter og drevet med ulike aktiviteter på dagtid. De har kitet på Storwartz som er av Norges beste steder for skikiting, de har lekt seg i Kvitsanden som er Norges eneste ørken, de har vert nede i Olavsgruvene, og de har gått i gatene oss sett den gamle bebyggelsen og besøkt de mange spennende og spesielle butikkene som er på Røros. Det ble også tid til en pizzakveld på byen!